Tietosuojaseloste

Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) voimaan 25.5.2018

Suomen ja Euroopan Unionin tietosuojalait ovat uudistumassa. EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sovelletaan 25.5.2018 alkaen kaikissa EU:n jäsenmaissa. Tietosuoja-asetus (General Data Protection Regulation, GDPR) sovelletaan lähtökohtaisesti kaikkeen henkilötietojen käsittelyyn. Tämän vuoksi olemme tarkistaneet tapaa, jolla käsittelemme tietojasi.

Tietosuoja on aina ollut keskeinen osa palvelutoimintaamme. Asiakkaan tietojen suojaaminen ja luottamus ovat toimintamme peruspilareita ja ehdoton edellytys. Antamiesi tietojen perusteella voimme tarjota yksilöllistä ohjausta ja palvelua sekä olla yhteydessä sinuun.

Viime vuosina digitalisaatio on noussut yhä merkittävämpään rooliin yhteiskunnassamme. Se näkyy muun muassa siinä, miten yritykset tallentavat ja hyödyntävät henkilötietoja. Tämä on luonut tarpeen päivittää säännökset, jotta ne vastaavat nykyisiä tapoja käyttää henkilötietoja.

Uutta yleistä tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa 25.5.2018 kaikkiin Euroopan alueella henkilötietoja käsitteleviin yrityksiin ja organisaatioihin. Uudella asetuksella halutaan painottaa entistä vahvemmin asiakkaan oikeutta päättää omista tiedoista ja omien henkilötietojen käytöstä. Tietosuoja-asetus koskee myös henkilöitä, jotka edustavat yrityksiä tai instituutioita.

Kerromme yksityisyyden suojaa koskevassa tietosuojaselosteessa tarkemmin siitä, miten käytämme asiakkaiden henkilötietoja. Tietosuojaselosteen löydät tästä alapuolelta tai toimistolta.  Hopearanta Oy toimii tuetun palvelun asiakkaiden tietojen osalta rekisterin pitäjänä. Ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaat sijoittaa Etelä-Savon Hyvinvointialue ja toimii näiden asiakkaiden rekisterinpitäjä.

Sähköpostiviestien tilauksen peruuttaminen tai haluamiesi viestien asetusten muuttaminen soittamalla (p. 0407473486) tai sähköpostilla palvelutalo@hopearanta.fi tai muulla sinulle sopivalla tavalla. Haluamme tarjota sinulle sähköpostitse tietoa toimintaamme liittyvistä asioista. Toivomme, että haluat jatkossakin saada meiltä kutsuja tapahtumiin, tietoa alan kehityksestä ja muuta hyödyllistä postia.

Rekisterin pitäjät

Hopearanta Oy ja Savonlinnan Hopearanta ry, Punkaharjuntie 7, 57130 Savonlinna
Etelä-Savon Hyvinvointialue, Keskussairaalantie 6, 57120 Savonlinna

Hopearanta Oy:n ja Savonlinnan Hopearanta ry:n tietosuojaselosteet

Hopearanta Oy ja Savonlinnan Hopearanta ry:n (myöh. Hopearanta) ovat sitoutuneet suojelemaan yksilöiden oikeuksia ja pitämään henkilötietosi turvassa. Tässä tietosuojaselosteessa kuvataan, miten Hopearanta kerää, käyttää, säilyttää ja suojaa henkilötietoja.

Hopearanta käsittelee henkilötietoja useista syistä. Tässä selosteessa viittaamme ”Sinulla” asukkaisiin, asiakkaisiin, potentiaalisiin asiakkaisiin, asiakkaidemme omaisiin tai muihin asianomaisiin osapuoliin, kuten edunvalvojiin tms.

1. Mitä henkilötietoja Hopearanta kerää

Henkilötietoja kerätään useimmiten suoraan sinulta tai omaiseltasi. Joissain tapauksissa henkilötietoja saadaan joltakin muulta taholta/ henkilöltä, mikä tarjoaa/ on tarjonnut sinulle palveluita.

Keräämämme henkilötiedot voidaan jaotella seuraavasti:

  • Tuntemistiedot: henkilötunnus ja etu- ja sukunimi
  • Yhteystiedot: postiosoite ja puhelinnumero (t), sähköposti, asukkaan omaisten edellä mainitut yhteystiedot
  • Erityisiä henkilötietoryhmiä koskevat tiedot: hoitopalvelua varten terveystiedot ja sairaushistoria sekä elämänhistoria, ateriapalvelua varten erityisruokavaliot

2. Mitä rekistereitä Hopearannalla on

Hopearanta Oy:llä on seuraavat rekisterit yhteistyössä toimittajien kanssa:

  • Asukasrekisteri, SofiaCRM ja Etelä-Savon Hyvinvointialue
  • Henkilöstörekisteri, Mediatili Oy
  • Laskutusrekisteri, Mediatili Oy
  • Sopimusrekisteri, Etelä-Savon Hyvinvointialue
  • Terveystietorekisteri, Savonlinnan Seudun Työterveys ry
  • Työajanseurantarekisteri, Mediatili Oy

 Savonlinnan Hopearanta ry:llä on seuraavat rekisterit yhteistyössä toimittajien kanssa:

  • Asiakasrekisteri, Mediatili Oy
  • Laskutusrekisteri, Mediatili Oy
  • Jäsenrekisteri, Mediatili Oy                                                                                                                                       

3. Miten Hopearanta voi käyttää henkilötietojasi

Käytämme henkilötietojasi, jotta voimme täyttää sopimusten mukaiset velvoitteemme ja jotta voimme tarvittaessa hoitaa asioita puolestasi sekä olla tarvittaessa yhteydessä omaisiisi ja muihin palveluita sinulle tarjoaviin tahoihin, suostumuksellasi.

Hopearannan asukkaiden kohdalla tietojasi tarvitaan mm. vuokrasopimukseen, palvelu- ja hoitosopimuksiin, hoitopalveluiden kirjaamiseen, terveysasioiden hoitamiseen, apteekkiasiointiin ja laskutukseen.

Savonlinnan Hopearanta ry:n jäsenien osoite- ja sähköpostiosoitteita käytämme jäsenmaksujen laskuttamiseen, jäsenkirjeiden lähettämiseen ja kokouskutsujen lähettämiseen. Lisäksi voimme lähettää markkinointi- ja asiakaskyselyitä.

Teemme myös markkinointia ja tyytyväisyyskyselyitä kaikille asiakkaillemme.

4. Kenelle Hopearanta voi luovuttaa henkilötietoja

Palveluiden tarjoaminen ja sopimusten noudattaminen edellyttää henkilötietojesi luovuttamista, jos olet esimerkiksi pyytänyt meitä toimittamaan laskujasi pankkiin, asioimaan puolestasi lääkärin kanssa tai muiden terveyteesi ja hyvinvointiisi vaikuttavien tahojen kanssa, pidättämään puolestasi palkasta ay-maksut tai olemaan yhteydessä edunvalvontaasi liittyvien tahojen kanssa.

Tietoja ei luovuteta ulkopuolisille, paitsi perintään tai laskutukseen liittyvissä asioissa sekä lainsäädännön velvoittaessa.

Lähtökohtaisesti emme kuitenkaan luovuta tietojasi kenellekään ilman suostumustasi.

Rekisteröityneen henkilötiedot hävitetään käyttäjän pyynnöstä, ellei lainsäädäntö, asiakassuhteen hoidettavuus, avoimet laskut tai perintätoimet estä tietojen poistamista.

5. Yksityisyyden suojaan liittyvät oikeutesi

Sinulla on rekisteröitynä oikeuksia Hopearannan hallussa oleviin henkilötietoihin liittyen. Sinulla on seuraavat oikeudet:

  1. Oikeus pyytää pääsyä henkilötietoihisi. Sinulla on oikeus tutustua hallussamme oleviin henkilötietoihisi. Useimmissa tapauksissa nämä tiedot ovat jo nähtävissäsi saamissasi dokumenteissa tai posteissa. Oikeutta tutustua voidaan kuitenkin rajoittaa lainsäädännön, muiden henkilöiden yksityisyyden suojan tai liikesalaisuuden nimissä.
  2. Oikeus pyytää korjausta virheellisiin tai puutteellisiin tietoihin. Jos tiedot ovat virheellisiä tai puutteellisia, sinulla on oikeus pyytää tietojen korjaamista, ellei lainsäädäntö sitä rajoita.
  3. Oikeus pyytää tietojen poistamista. Sinulla on oikeus pyytää tietojesi poistamista seuraavissa tapauksissa:
  • Peruutat suostumuksesi tietojen käsittelyyn eikä käsittelylle ole muuta perusteltua syytä
  • Vastustat tietojen käsittelyä eikä käsittelyn jatkamiselle ole mitään hyväksyttävää syytä
  • Vastustat tietojen käsittelyä markkinointitarkoituksessa
  • Tietojen käsittely on lainvastaista
  • Oikeus rajoittaa henkilötietojen käsittelyä. Jos kiistät rekisteröimiemme tietojen oikeellisuuden tai tietojen käsittelyn lainmukaisuuden, tai jos olet vastustanut tietojen käsittelyä oikeuksiesi mukaisesti, voit pyytää meitä rajoittamaan henkilötietojesi käsittelyä vain tietojen säilyttämiseen. Tietojen käsittely rajoitetaan tällöin vain tietojen säilyttämiseen, kunnes tietojen oikeellisuus on varmistettu tai on voitu tarkistaa, ovatko oikeutetut etumme ensisijaisia sinun etuihisi nähden.
  1. Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä oikeutetun etumme perusteella. Sinulla on aina oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin tai suoramarkkinointiin liittyvään profilointiin.
  2. Oikeus tietojen siirrettävyyteen. Sinulla on oikeus saada meille antamasi henkilötiedot koneellisesti luettavassa muodossa. Tämä oikeus koskee henkilötietoja, joita on käsitelty ainoastaan automaattisesti ja suostumuksen tai sopimuksen käytäntöön panemisen perusteella. Tiedot voidaan myös siirtää meiltä toiselle rekisterinpitäjälle, mikäli se on turvallista ja teknisesti mahdollista.

Jos haluat käyttää yllä lueteltuja oikeuksiasi, pyynnöt arvioidaan tilanne- ja tapauskohtaisesti. Huomioithan, että voimme myös säilyttää ja käyttää tietojasi, jos se on tarpeen lainsäädännön velvoitteiden noudattamiseksi tai riita-asioiden täytäntöön panemiseksi

6. Miten Hopearanta suojaa henkilötietoja

Henkilötietojen suojaaminen on meille yksi ydinasioista. Meillä on käytössämme asianmukaiset tekniset, organisatoriset ja hallintoon liittyvät turvallisuusmenetelmät, joilla suojaamme kaikkia hallussamme olevia tietoja katoamisen, väärinkäytön, luvattoman käytön, luovuttamisen, muutosten ja tuhoamisen varalta.

7. Kuinka kauan Hopearanta säilyttää henkilötietojasi

Säilytämme tietojasi niin kauan kuin niitä tarvitaan siihen tarkoitukseen, jota varten ne on kerätty ja käsitelty, tai niin kauan kuin laki ja säännökset niin edellyttävät.

Säilytämme tietojasi niin kauan kuin niitä tarvitaan sopimuksen täytäntöön panemiseen ja niin kauan kuin lakien ja säännösten mukaiset tiedon säilyttämistä koskevat vaatimukset niin edellyttävät.

  • kirjanpitosäädökset: kymmeneen vuoteen asti
  • laskutukseen liittyvät asiat: viiteen vuoteen asti

8. Miten tähän selosteeseen tehdään muutoksia

Parannamme ja kehitämme palveluitamme, tuotteitamme ja verkkosivustoamme jatkuvasti, joten tietosuojaselosteisiin saatetaan ajoittain tehdä muutoksia. Jos tietosuojaselosteisiin tehdään oleellisia muutoksia, annamme siitä selkeän ilmoituksen silloin, kun sovellettava laki niin edellyttää. Lue tietosuojaseloste aika ajoin, jotta saat ajan tasaista tietoa mahdollisista muutoksista.

9. Yhteydenotto Hopearantaan tai tietosuojaviranomaiseen

Jos sinulla on kysyttävää tietosuojaselosteesta tai tietosuojaa liittyvistä asioista, voit ottaa yhteyttä Hopearannan toimistoon. Tietosuojavastaava Maarit Padatsu p. 050 555 3055.

Voit myös tehdä valituksen tai ottaa yhteyttä tietosuojaviranomaiseen.

Savonlinnassa 20.2.2023

Maarit Padatsu
Toimitusjohtaja
Hopearanta Oy